söndag 17 april 2011

Sjundeå bad

Planen var att tillbringa ett skönt veckoslut på Sjundeå bad (Siuntion Hyvinvointikeskus, har märkligt nog inget officiellt svenskt namn) med systrarna och mamma. Ni vet, skämma bort oss lite för en gångs skull. Det var dock lättare sagt än gjort.

Första problemet var att ta sig till stället. Avtagsvägen till badet var avstängd pga något lopp, och vi som inte är riktigt hemma i trakten hittade inte någon alternativ väg så där bara. Efter att ha yrat runt på diverse småvägar och sett både slottet och en god portion nyländsk landsbygd kom vi till samma avspärrning från andra hållet. Då var det bara att ge upp och fråga vakten hur man kommer till Sjundeå bad, varpå hon släppte förbi oss. Ibland är det liksom för enkelt.


Själva stället då? Tja, rummen var i och för sig snygga, men gymmet var gammalt och slitet. Badavdelningen led en uppenbar brist på bubbelpool, så jag gick i bastun i stället. Restaurangen var dyr med dålig service, man fick föra bort disken själv (och inga tandpetare fanns det heller). Pricken över i var när jag hittade en stor, intorkad blodfläck på mitt täcke. Fräscht.

Med andra ord: nästa gång åker vi någon annanstans.

Något positivt måste jag ju berätta också: vi blev barnsligt lyckliga när vi såg mängder av tussilagor i dikesrenarna, plus en del blåsippor och ett antal citronfjärilar. Nu är det vår, gott folk.

4 kommentarer:

  1. Huj! Det där är ju mina hemtrakter, Sjundeå bad ett bekant ställe, men aldrig varit där som kund. Kan just tänka mig hur sunkigt där är! Mina föräldrar bor helt brevid Sjundby slott, vacker mesta :)

    SvaraRadera
  2. Jo där vid slottet är faktiskt fint, för att inte säga pittoreskt (om nu ett slott kan sägas vara pittoreskt, men det är ju ändå ett ganska litet slott).

    SvaraRadera
  3. Våren är det bästa just nu - jag sitter och lyssnar på valvakan och är direkt mörkrädd :-(

    SvaraRadera
  4. Du är inte den enda! En kompis till mig konstaterade att tre alternativ kvarstår: 1)självmord 2)emigrera 3)bli politiker. Jag håller på det tredje alternativet, åtminstone kan man bli mera politisk.

    SvaraRadera