fredag 12 april 2013

Lässchema

Med tanke på att mitt arbete som bibliotekarie förutsätter en bred och uppdaterad beläsenhet kanske jag borde läsa lite mer målinriktat och fokuserat, har jag tänkt. Under det senaste året har jag läst mig igenom ganska mycket barn- och ungdomsböcker på svenska, i och med att jag bokpratat för alla årskurser i grundskolan. Så den biten har jag bra grundkoll på, hädanefter räcker det med att jag läser de nyheter som verkar intressanta.



Men det finns hyllor på barnavdelningen som fortfarande är ganska obekanta för mig, för att inte tala om hela den finska sidan där jag bara bokpratat för ettorna. Och sen skulle det ju inte heller skada att bredda sin läsning på vuxenlitteraturens område heller.

Alltså har jag nu gjort upp en plan, en läsplan, och den ser ut så här:

maj: faktaböcker
juni: precis vad som faller mig in, för jag har semester
juli: finska barnromaner, bilderböcker
augusti: serier, böcker på främmande språk
september: sagor
oktober: lyrik
november: biografier

Det här är inget exakt eller uttömmande schema, finska böcker borde jag läsa lite hela tiden för att jag ligger så mycket efter med den biten. Men det kan vara bra att fokusera på något särskilt tema i gången, för att komma åt det där som jag nu och då tänker att jag ska läsa, men av olika orsaker blir det inte av.

Och för att kunna följa upp det här överväger jag till och med att skriva läsdagbok, något som jag aldrig förstått poängen med förut. Men om det är i statistiksyfte, då är jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar