torsdag 7 juli 2016

Återhämtningen fortsätter

Två tredjedelar av semestern har gått och jag är fortfarande trött, men jag tar tröttheten som ett bevis på att jag faktiskt vilar. När jag bara rusar på känner jag inte av att jag är trött förrän symptomen visar sig:


  • Jag bloggar inte, vilket ni kanske har märkt.
  • Jag manglar inte lakan, och eftersom det är ganska onödigt att mangla så är det det första som jag lämnar bort, men jag tycker om att mangla, så det är ett bra tecken när jag tar mig tid att göra det igen. Minns inte när jag manglade senast, kan vara ett år sen.
  • Jag städar inte, vilket är mer problematiskt, för jag vantrivs verkligen i damm, smuts och oreda.
  • Jag läser inte skönlitteratur, eftersom koncentrationen inte räcker till. Först slutar jag med vuxenromaner, sen allt på finska, sen alla längre texter. 
  • Högen med olästa tidningar och tidskrifter växer också.
  • Jag slutar gå ut och gå utan hörlurar, eftersom jag inte har närvaro nog att bara vara, utan ständiga intryck. 
  • Jag får diverse psykosomatiska besvär.
Och det här är ju inte bra, så jag får nog se över min livsstil (igen) och rensa bort sånt som jag stressar med i onödan och göra plats för mera återhämtning och trevligheter. Jag har också en ambition att rensa bland mina fysiska ägodelar och den vägen göra livet lättare, men det tar tid att gå igenom saker. Det som dock underlättar är att jag är inne i en snål period och tänker efter väldigt noga innan jag köper något nytt.

Men hej, det positiva: jag bloggar igen! Och idag har jag inte (bara) legat på soffan och gjort ingenting utan varit uppe och sytt om en sommarklänning som jag fått av svärmor [här tog jag en paus för att försöka fota mig själv bakifrån men det gick inte så bra, så ni får bara tro på mitt ord när jag säger att det blev bra].

Den bästa delen av semestern är ännu kvar, det vill säga den delen där jag inte är för trött för att njuta av att vara ledig. Och sommaren är lång, det gäller bara att ha rätt definition av "sommar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar