tisdag 26 juli 2016

Kläder

Eftersom jag är en sifferknarkare på amatörnivå så har jag tagit mig vanan att en gång om året göra en garderobsinventering, dels för att hitta och rensa ut sådant som inte är något att ha men också för att kolla om jag har en vettig mängd kläder. Det har jag alltså inte. Helt utan att räkna efter så märks det på att det finns kläder i bottnen på lådorna som jag inte använt på flera år, för att jag helt enkelt aldrig kommer så långt ner.


Uppskattningsvis en tredjedel av mina kläder är överflödiga, och därför har jag nu gått in för att bara köpa kläder när jag verkligen behöver och i övrigt slita på dem jag har. Billigt blir det också, och ekologiskt inte minst. Till strategin hör också att välja ut några plagg som sjunger på sista versen, använda dem maximalt och slänga när säsongen är över.

Det finns de som säger att man inte köper kläder bara för att de gamla är slut, utan för att man tröttnat på dem. Men det gör sällan jag, möjligen för att jag inte engagerar mig så hårt i mode. Jag har i stället upptäckt nya kombinationer av gamla kläder, ett helt fungerande sätt att lura både sig själv och andra att man förnyat sin garderob. Samtidigt kan man uppfinna helt nya stilar och det är alltid roligt att få uppskattande kommentarer av människor man möter (oftast personer som inte heller håller sig i modets mittfåra).

Någon kanske undrar varför jag bara inte ger bort en del av mina kläder till Emmaus, om jag ändå inte använder dem. Men det är så att en stor del av min garderob består av sådant som jag antingen själv köpt i andra hand eller fått och som vid det här laget är lite för slitet för att jag ska täckas ge vidare. Och de plagg som är i gott skick, dem vill jag ju behålla.

Några ska jag sy om, återkommer till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar