måndag 30 januari 2017

Vårens projekt

Vårens projekt är att rensa hemma och göra mig av med ungefär en tredjedel till hälften av mina ägodelar. Minst en tredjedel av böckerna, av kläderna, av diverse småsaker. Någon möbel kommer kanske också att stryka med.

Varför? Jo:

  1. Det blir lättare att städa och hålla ordning
  2. Det blir lättare att slappna av och trivas
  3. Det blir lättare att flytta nästa gång det blir aktuellt

Överflöd stressar

För tillfället har jag fler saker än jag klarar av att hålla reda på, och det stressar mig lite hela tiden. Jag är ändå inte den värsta sortens samlare och har inga större problem med att rensa ut, efter hand har jag lärt mig att inte fästa mig så hårt vid döda ting. Men de senaste åren har jag inte vågat rensa ut så mycket, särskilt kläder, eftersom jag varit osäker på när jag har råd att köpa nytt igen. Nu är det i alla fall dags att röja ordentligt, så att det blir en synbar skillnad. Och eftersom jag är som jag är har jag påbörjat projektet genom att läsa ett par böcker i ämnet. 

Konmari

Började med den som "alla andra" verkar läsa, det vill säga Marie Kondos Konsten att städa. Boken är ett radikalt manifest där huvudtesen är att man först ska slänga så mycket som möjligt, allt som man inte blir glad av närmare bestämt, och sedan organisera det som blir kvar. Kondo är väldigt strikt med att man måste följa hennes metod exakt utan att göra egna modifikationer, för hon vet att det är det enda som funkar. Sakerna ska gås igenom i en viss ordning och med en viss metod, för att därefter slängas eller sparas.

Jag har en del problem med den här boken. Förutom tonen, som jag uppfattar som raljerande och dryg, så stör jag mig på den totala bristen på ekologiskt tänkande. Det som ska bort ska uttryckligen slängas, återvinning nämns en gång och om man sedan saknar något man i hastigheten rensat ut så kan man ju alltid köpa nytt. Med andra ord förespråkas ett slags slit och släng-mentalitet som känns helt förlegad. Ja, och så reagerade jag förstås på att i kapitlet om böcker saknas alternativet att låna på bibliotek i stället för att köpa en massa egna böcker. Kanske de har sämre bibliotek i Japan, men ändå. Animism är en annan sak jag har väldigt svårt för, den dag ni ser mig prata med min lägenhet eller smeka mina kläder för att "tillföra dem energi" får ni ringa doktorn. 

Rensa först, organisera sen

Det jag tar till mig är dock detta:
  1. Den rätta ordningen är att rensa först och organisera sen, i stället för att undvika rensandet genom att hitta på flera "smarta förvaringslösningar". 
  2. Saker man har framme ska vara sådana man blir glad av att se på, och dessa kommer fram så mycket bättre då de får utrymme. 
  3. Det är bättre att förvara saker på högkant än på hög. Här har jag faktiskt något att lära. 
Min metod hittills går ut på att rensa lite i gången, liksom hyvla bort de klara fallen först. Sen tar jag itu med garderoben ordentligt, men först ska jag nog läsa en bok till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar