måndag 24 april 2017

Bilderboksprovning

Idag har jag haft bilderboksprovning på jobbet, en idé som jag fick för ett par månader sedan och sen hastigt och lustigt genomförde. Orsaken var att det kommer ut så otroligt många superfina bilderböcker som tyvärr går den vanliga läsaren förbi. Alla hinner ju inte lusläsa förlagskataloger, recensioner och bokbloggar. Det är mitt jobb, och sedan kan jag dela med mig av skatterna jag hittat.



Resultatet blev en entimmes presentation av 88 nya bilderböcker (från de senaste två åren ungefär) på olika teman samt en boklista att dela ut. Det funkade helt bra med tanke på att jag aldrig testat något liknande förut. Framför allt hoppades jag att dagvårdspersonal skulle komma, och de gjorde de.

Två saker ska jag göra annorlunda om jag upprepar konceptet:

1. Lite färre böcker. Fastän jag tänkt säga bara några ord om varje bok så fanns det ofta mer att säga, och bilder att visa. Femtio tror jag skulle vara lagom.

2. Ha en lekhörna för medhavda barn. Det är en sådan där självklar sak som jag säkert tänkt på om jag haft barn själv.

Som bonus fick jag en ursäkt att läsa en massa bilderböcker. Tror jag ska fortsätta med det, och börja samla till nästa lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar