torsdag 25 januari 2018

Livsstilsförändring #2: Motionera mera

Det här är ju en klassiker. När jag fick utmattningsdepression för några år sedan ordinerade läkaren mig en timmes promenad varje dag, oberoende av väder. Det var ett jättebra råd, men tror ni jag hållit det? Nä.
Men egentligen borde det inte vara så svårt, för jag går redan tjugo minuter till jobbet och tjugo minuter hem, det enda som fattas är att lägga till en tjugo minuters promenad antingen på kvällen eller på lunchrasten. Hur svårt kan det va?

Morgongymnastik gör jag redan, tio minuter hantlar och tänjning för att förebygga spända axlar. Men det räcker inte, jag får ändå spänningshuvudvärk nu och då och när den kommer så sitter den i i flera dagar.

Dansar gör jag också regelbundet, men folkdans är ensidig träning så det kan vara bra att kombinera med något annat. Alltså borde jag gå på gym varje vecka. Hittills har det lyckats tre veckor, och jag har kommit underfund med att tänjningen efteråt är avgörande.

Från och med nu gäller alltså: gym en gång i veckan, morgongymnastik varje dag och en timme promenad om dagen, varje dag. Vilket betyder att jag ska sluta skriva nu och gå ut ett varv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar