lördag 27 januari 2018

Livsstilsförändringar

Eftersom det här nu officiellt är en livsstilsblogg kan jag  ju passa  på att blogga lite  om just livsstil. Det är den tiden på året när man tänker igenom sitt liv och funderar hur man skulle kunna leva det bättre. Somliga gör det för att det hör till att avge nyårslöften, jag gör det för att jag är trött på allt den här tiden på året och tänker att det måste finnas något bättre sätt. Att jag gör något lite fel (eller möjligen mycket fel) och om jag bara kom på vad det var och lyckades ändra på det så skulle allt vara lättare och trevligare och mer meningsfullt.


Här skulle vara ett bra tillfälle att vara politisk och påpeka att det är samhällets fel, som förutsätter att alla som jobbar ska jobba heltid och de som blir utan jobb ska straffas för det, istället för att fördela arbetet jämnt mellan alla arbetsföra vilket skulle vara mycket vettigare. Men det får bli ett annat inlägg. För jag tror att det också finns saker man själv kan ändra för att få det bättre.

Så jag gjorde listor, eller egentligen en tankekarta som jag kan fylla på efter hand. Jag listade tre kategorier av saker:
  1. sådant jag vill ha mera rum, tid och ork för
  2. sådant jag kan/vill/borde minska på
  3. sånt jag kan lägga till i stället, för att må bättre
Flera saker kommer upp både under punkt 1 och 3, som litteratur och skapande. Jag tänker inte räkna upp hela listan (listorna) här och nu men jag kan efter hand berätta hur det går, om jag lyckas förändra mina vanor och om det har någon effekt. Det svåra med livsstilsförändringar är just att etablera en vana, att hålla fast vid det som man vet att är bra men som man av orsak eller annan inte automatiskt gör.

Framgångar så här långt: har gått på gym två onsdagar i rad, och två gånger är en vana, eller hur?

Detta inlägg inspirerades av denna text om livsstilsförändringar och varför nyår inte är bästa tidpunkten för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar