måndag 26 februari 2018

Jubileumsdanshelg

Idag har jag tagit ledigt från jobbet för att återhämta mig från helgens dansfestligheter. Ibland tycker jag, hur underligt det än kan låta, att det är för mycket folkdans i mitt liv och att jag borde skära ner lite för att orka med annat också, men just den här dansfesten var värd att offra en semesterdag för. Det var nämligen folkdanslaget Otakts 45-årsjubileum. Tänk att det redan är tio år sedan jag var årsfestmarschalk. Nu var jag vanlig gäst och betydligt mindre stressad. (Förutom möjligen över att jag i sista stund upptäckte att folkdräkten saknade sitt snöre, men det hör lite till att fixa på dräkterna i sista minuten. Jag tillverkade alltså ett nytt snöre och hittade just det gamla bakom en hurts i tamburen.)

På festen träffade jag både sådana som var aktiva tillika som jag, varav somliga fortfarande är det, gamyler som var aktiva före min tid men som jag ändå lärt känna via föreningen, gamyler som var aktiva för väldigt länge sedan och nya dansare som jag inte alls vet vilka de är. Alla minns en egen version av Otakt och alla minns den med värme (annars hade de väl stannat hemma). 

Jag och min man fick sova över hos ett par danskompisar så att vi kunde vara med på söndagen också, det är jag glad för för det hade känts konstigt att sticka efter huvudfesten. Är man med på det informella programmet också är man fortfarande en i gänget, liksom.

Söndagsprogrammet var mycket trevligt, med mat och musik och dans och trevliga människor. Mot förmodan orkade vi sen ännu på reguljär dansövning i Pojo, dock endast genom att jag dopade mig med koffeinhaltig växtextraktdryck (alias kokiss) för att orka köra. Och som sagt, jag är ledig idag, annars hade det bara varit dumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar