torsdag 8 februari 2018

Livsstilsförändring #3: bättre sömn

Även detta en klassiker, många av oss sover för lite trots att vi vet att sömnen är viktig för hälsan och välbefinnandet. Läste nyligen i en bok om stresshantering att man klarar av att hålla ett högt tempo utan att ta skada, så länge man bara sover tillräckligt på nätterna. Men tyvärr är sömnen det första som slutar fungera när jag blir stressad, och sedan går det bara utför. När jag läst igenom äldre blogginlägg handlar sorgligt många av dem om hur trött jag är. Dags att göra något åt detta.

I bekantskapskretsen är jag känd för att vara oerhört kvällstrött, det är alltid jag som tröttnar först på fester och det är ingen idé att försöka kontakta mig efter nio på kvällen för då har jag antagligen gått och lagt mig. Är jag mycket trött kan jag somna ännu tidigare och sova klockan runt. Men periodvis har jag ändå problem med sömnen, antingen svårt att somna eller så vaknar jag efter ett par timmar och kan inte somna om. I värsta fall somnar jag en kort stund innan väckarklockan ringer och vaknar sedan extra trött.

Problemet är alltså i mitt fall inte att jag stannar uppe för sent utan kvaliteten på sömnen när jag väl lagt mig. Lyckligtvis finns det gott om goda råd att få då jag är allt annat än ensam om problemet. Men att veta vad man borde göra och att faktiskt göra det är som känt olika saker. Några enkla regler tror jag ändå att jag ska klara av att hålla mig till:
  1. Stiga upp ungefär samma tid alla dagar oberoende om jag måste eller inte. Har jag sovmorgon ställer jag klockan max en timme senare än vanligt. 
  2. Stiga upp genast då klockan ringer i stället för att ligga och dra mig eller somna om. 
  3. Undvika skärmar efter kl.20 och läsa en bok i stället (om det inte är filmkväll)
  4. Börja göra mig färdig senast kl.21.
  5. Undvika kaffe och svart te efter kl.15 (om det inte är fest)
  6. Använda dagsljuslampa på morgnarna i den mörka årstiden, från oktober till februari.
Egentligen borde jag också undvika motion efter kl.18, men det skulle innebära att skippa folkdansen och det vill jag ändå inte. Det är ett problem att jag har dansövning sent på söndag kväll och börjar arbetsveckan med att ha sovit för lite, men just nu ser jag ingen rimlig lösning på det.

2 kommentarer:

  1. Kan du fixa din arbetsvecka så att du börjar senare på måndag? Själv har jag kvällsskift på måndag och kan mjukstarta veckan. Det är faktiskt ganska skönt, för jag är den där som alltid lyckas vrida till dygnsrytmen under helgerna... Måndag försöker jag stiga upp hyfsat tidigt, men har inte bråttom iväg.

    SvaraRadera
  2. Jag har en kollega som gör så, men jag har egentligen hellre kvällstur på tisdag eller onsdag. Eftersom jag är naturlig morgonmänniska vaknar jag ungefär samma tid på helgerna av mig själv men somnar lätt om och sover för länge. Sen är jag på dåligt humör hela dan. Så väckarklocka på helgerna är mer för att jag ska komma ihåg att stiga upp än för att jag ska vakna.

    SvaraRadera