onsdag 14 februari 2018

"Nordiska gudar" och "Vei"

https://www.adlibris.com/se/bok/nordiska-gudar-9789132164118
 Dessa två böcker, Nordiska gudar av Johan Egerkrans och Vei, bok 1 av Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson, läste jag nyligen och blev både fascinerad och inspirerad. Visst har jag läst en hel del om nordisk mytologi genom åren, men här kom ändå en del nya grejer med.

I Nordiska gudar presenteras gudar och andra mytologiska varelser i tur och ordning med en dramatisk bild och beskrivning av vem de är, varifrån de kommer, hur de är släkt med de andra figurerna (vilket kan vara nog så invecklat) och så vidare. I de flesta fall följer sedan en berättelse där figuren spelar huvudrollen.

Jag vet inte om jag varit dåligt påläst tidigare eller om det är för att Egerkrans lyfter fram de konstigaste sakerna (som att Heimdall har nio mödrar) men jag hittar mycket i den här boken som fascinerar mig. Exempelvis gisslanutbytet mellan asar och vaner är ett intressant koncept.  En annan grej som fascinerade mig i gudasagorna är den flytande gränsen mellan gudar och jättar.

Johan Egerkrans böcker Nordiska gudar och Nordiska väsen (som jag ännu inte läst) marknadsförs av någon anledning för barn 9–12 år i Sverige och för vuxna i Finland. Av denna anledning ar orginalet och översättningen även hamnat på olika avdelningar på biblioteket, det är olika människor som gör inköpen och man märker sällan sådant förrän böckerna redan står på hyllan. Men jag tycker egentligen inte det gör någonting, eftersom jag skulle karaktärisera böckerna som allåldersböcker (om än olämpliga för känsliga och lättskrämda barn) och biblioteksbesökare som får syn på en intressant bok på endera avdelningen brukar nog klara av att fråga om ifall boken finns att få på det andra språket också. Men det var en parentes.
https://www.adlibris.com/se/bok/vei-bok-1-9789175152059

Jättarna har huvudrollen i den grafiska romanen Vei, första delen av två (om jag förstått saken rätt) om jättarnas förkämpe Vei som försöker överlista asarna. Med benäget bistånd av Loke, förstås.

Serieskaparna har byggt upp en helt egen mytologi, som visserligen lånar friskt från de nordiska gudasagorna men som ändå är helt annorlunda. Grymmare, faktiskt.

Vei är en människa med jätteblod som bor i Jotunheim, jättarnas rike. Av okänd anledning (det förklaras senare) har hennes jätte slängt henne i havet där hon plockas upp av människor som seglat från Midgård för att erövra Jotunheim. De blir sedan indragna i den uråldriga striden mellan jättar och asar, som visar sig vara något helt annat än de trott.

Dessa böcker och mycket annat kring nordisk mytologi diskuterades i ett specialavsnitt av Fantastisk podd, med Johan Egerkrans och Karl Johnsson som gäster. Rekommenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar